Speciaal voor docenten kunstvakken vmbo, havo, vwo en gymnasium organiseren Staal & Roeland en het Van Abbemuseum Eindhoven een gezamenlijke studiedag. Deze studiedag is verplaatst van maandag 21 september 2020 naar maandag 08 maart 2021. Een studiedag met inspirerende sprekers en werkgroepen die direct aansluiten op uw dagelijkse lespraktijk. Kom in contact met uw vakcollega’s, doe nieuwe kennis en inspiratie op en beleef de kunst in Van Abbemuseum Eindhoven. Daarnaast is er aandacht voor EXPO begrippen beeldende vakken voor de onderbouw, Examenvoorbereiding Kunst Algemeen, Examenvoorbereiding beeldende vakken vmbo en inzet van digitale licenties bij de kunstmethoden.

Als tegemoetkoming in de kosten vragen wij deelnemers een bijdrage van €75,- per persoon. Het Van Abbemuseum Eindhoven is speciaal voor u geopend op deze dag.

Inmiddels hebben we het maximum aantal aanmeldingen bereikt. U kunt zich niet meer inschrijven. Als u op de reservelijst geplaatst wilt worden, kunt u dat per e-mail aangeven.

Wanneer: Maandag 08 maart 2021
Event: Studiedag Kunstvakken
Waar: Van Abbemuseum in Eindhoven
Doelgroep: Docenten KUA en CKV in vmbo, havo en vwo
Kosten: € 75,- p.p.
Deelnamecertificaat: Ja

Programma

Programma 08 maart 2021

09:30 – 10:00 uur Ontvangst in van Abbemuseum Eindhoven
10:00 – 10:05 uur Welkomstwoord
10:05 – 10:30 uur Presentatie over tentoonstelling Victor Sonna over slavernijverleden – Van Abbemuseum
10:30 – 10:50 uur Muzikaal optreden door Van Abbemuseumkoor  – Van Abbemuseum
11:00 – 12:00 uur Werkgroepronde 1 & rondleidingen
12:00 – 13:15 uur Lunch & tijd voor uw collega’s
13:15 – 14:15 uur Werkgroepronde 2 & rondleidingen
14:30 – 15:30 uur Werkgroepronde 3 & rondleidingen
15:45 – 16:30 uur Cobat-demo in het “Parlement”
16:30 – 17:00 uur Afsluitend drankje en hapje

Plenaire lezingen

Presentatie over tentoonsteling Victor Sonna – Van Abbemuseum  
Presentatie over tentoonstelling Victor Sonna – 1525 (opent half mei) over slavernijverleden. In kader hiervan wordt een speciaal scholenprogramma ontwikkeld, in samenwerking met andere musea waaronder Rijksmuseum Amsterdam.

Enkele jaren geleden kocht Sonna in New Orleans de ketenen van een tot slaaf gemaakte met daarop het nummer 152 gegraveerd. Het inspireerde hem tot het maken van 152 nieuwe werken die reflecteren op het slavernijverleden van Nederland, Afrika en Suriname. Er wordt een spectaculair steigersysteem gebouwd tussen de verdiepingen van de toren om de werken van dichtbij te kunnen bekijken.

Muzikaal optreden door het Van Abbemuseumkoor
Het Van Abbemuseumkoor is opgericht door een van de vrijwilligers op zaal; Willy de Rooij. Zij organiseren muzikale rondleidingen in het museum waarbij stukken worden gekozen en gezongen die aansluiten op wat er te zien is op zaal.

Cobat-demo in het “Parlement”
Een co-bat is een debat waarin je elkaar met vragen uitdaagt om anders naar actuele maatschappelijke vraagstukken te kijken. Het team dat het best in staat is om aannames omver te werpen en prikkelende vragen te stellen, wint. Je bent dus niet meer voor of tegen. In de demo zien we scholierenteams co-batteren onder leiding van de bedenkers van de methode, Marty van Barneveld en Wouter Colpaert.

Werkgroepen

In drie rondes bieden we onderstaande werkgroepen en rondleidingen aan. U kunt deelnemen aan één rondleiding en twee werkgroepen.

Big Ideas

Pien School – auteur van Contrast en Expo, hoofdredacteur van Kunstzone en docent kunsttheorie aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming.

We besteden veel tijd aan het maken van opdrachten, modellen en beoordelingen, maar wát wil jij leerlingen eigenlijk leren? De theorie over ‘big ideas’ laat je nadenken over de grote ideeën van het kunstvak en kan daarmee richting geven aan het maken van keuzes binnen het curriculum. Deze werkgroep geeft een inleiding in de theorie over big ideas en nodigt je uit om mee te denken.

Meervoudig perspectief in kunsteducatie

Mirjam Nelis: Docent Kunsteducatie Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten; Docent Kunst Algemeen Rodenborch-college Rosmalen

Diversiteit en inclusiviteit zijn sleutelbegrippen in de hedendaagse kunsteducatie. Zo ontwikkelen musea een visie op hun relevantie voor de 21e eeuw. Ze moeten zich hiervoor verbinden met een breed en gevarieerd publiek waarbij hun collecties en tentoonstellingen betekenisvol zijn voor mensen en vraagstukken in de hedendaagse samenleving. In het onderwijs is door de leerplicht, de hele samenleving aanwezig. Er is een grote diversiteit aan leerlingen; jongens en meisjes uit verschillende sociaal-maatschappelijke lagen uit de samenleving, met verschillende (culturele) achtergronden. De kunsttheoretische vakken, zoals kunst algemeen en ckv, worden echter nog hoofdzakelijk vanuit een westers, mannelijk perspectief ontwikkeld en onderwezen. Dit werpt de vraag op hoe in kunsteducatie meerdere perspectieven in kunst en kunstgeschiedenis onderwezen kunnen worden. En welke expertise en ervaringen uit kunsteducatie in het museum kunnen hierin waardevol zijn?

Kunst-algemeen in de praktijklessen

so different, so appealing

Steffen Keuning: (oud)docent Veluws College en auteur Bespiegeling

In deze ‘good practice’ sessie staan de praktijklessen van het kunstvak centraal aan de hand van voorbeelden uit lessen beeldend en kunst & media. Naast Kunst-algemeen bestaat het examenvak uit een praktijkdeel. Leerlingen hebben eigenlijk altijd meer zin in de praktijkuren dan in de lessen kunst-algemeen en ze leggen niet snel verband tussen de twee. Wat doen we hieraan?  Steffen Keuning, auteur Bespiegeling, heeft in zijn jarenlange loopbaan als docent vaak geprobeerd praktijk en theorie te verbinden en bespreekt zijn ervaringen graag met jullie.

Digitaal kunstdossier CKV: met de gratis website tool Weebly.

Hilde Zijderveld, Docent CKV, beeldende vorming en KUA op CSW van de Perre in Middelburg.

Leerlingen houden voor het vak CKV een kunstdossier bij. Veel activiteiten zijn inmiddels digitaal, denk aan opdrachten als: maak een presentatie, documentaire, fotoverslag, stop motion, etc. Ook zijn er veel scholen waar leerlingen met en IPad of eigen device werken.

Met de behoeft om deze digitale opdrachten goed te documenteren als ook om af te zijn van de dikke dossiermappen die je als docent niet mee naar huis wilt sjouwen zijn er inmiddels vele mogelijkheden om het portfolio te digitaliseren. Veel van deze mogelijkheden zijn betaalde versies of ze hebben zeer beperkte mogelijkheden.

In deze presentatie/workshop wordt verteld hoe leerlingen met behulp van de gratis website tool Weebly een digitaal kunstdossier kunnen opbouwen, wat pas verdwijnt als de leerling het zelf verwijdert.

Je krijgt instructies, voorbeelden uit de praktijk, handige tips en gelegenheid voor vragen.

Ook worden de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Verdiepend kijken

Christine van der Cingel en Marije Sennema – Museumdocenten

We kijken gemiddeld acht à negen seconden naar een kunstwerk bij een bezoek aan een museum of galerie. Wat gebeurt er wanneer we vijf minuten, een kwartier of zelfs een uur naar een kunstwerk kijken? Dat zult u ervaren in de workshop over verdiepend kijken, gebaseerd op de aanpak van het Groninger Museum.
Bij verdiepend kijken gaat het om langzaam kijken, de tijd nemen om een kunstwerk echt te leren kennen. En om je persoonlijk met het kunstwerk te verbinden. Hoe kun je dit aanpakken? Wat kan verdiepend kijken betekenen voor leerlingen? En hoe gebruik je verdiepend kijken in de klas? Daarmee gaan we aan de slag in de workshop verdiepend kijken. Kijkt u mee?

News Art workshop

Van Abbemuseum

Een ontmoeting met kunst wordt een stuk leuker en interessanter als je een meer persoonlijke ingang kiest. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je met leerlingen dit voor elkaar krijgen?
Een van de vormen die wij hiervoor gebruiken is de workshop: ‘Jouw nieuws van de dag’. Een krantenknipsel workshop, waar leerlingen in de krant op zoek gaan naar een tekst of afbeelding die hen aanspreekt. Met dit in de hand gaan ze op zoek naar een kunstwerk dat voor hen goed bij hun keuze past. Op deze manier wordt de persoonlijke keuze iets meer geconcretiseerd en ontstaan er mooie discussies rondom de kunstwerken en hun relatie met de wereld waar we nu in leven. In deze werkgroep gaat u zelf aan de slag met krantenknipsels en leert u hoe u deze werkvorm kunt toepassen in uw (CKV-)lessen.

Voorschot op nieuwe tentoonstelling Yael Davids

Van Abbemuseum

Op 21 maart opent in het Van Abbemuseum de tentoonstelling A Daily Practice met werk van kunstenares YealDavids (1968, Jeruzalem). Er is een selectie te zien van Davids’ eigen werk – variërend van sculptuur, performance en installatie uit de afgelopen twintig jaar – gecombineerd met werken uit de collectie van het Van Abbemuseum, en bruiklenen van o.a. Hilma af Klint/The Five, Lee Lozano en Adrian Piper. Kunstenaar Yael Davids is de eerste kandidaat voor de titel Creator Doctus, een nieuwe graad, die bijdraagt aan de erkenning van het vak en het beroep van de kunstenaar. De graad is een initiatief van de Gerrit Rietveld Academie in samenwerking met het Van Abbemuseum, ondersteund door het Mondriaan Fonds. Yael Davids weeft haar Feldenkrais practice in haar kunstpraktijk. In de tentoonstelling is ook een leszaal waar iedereen kan deelnemen aan een Feldenkrais routine. In deze workshop leer je over deze bewegingsmethode en de relatie met kunst.

Kunstbeschouwelijke begrippen leren in de onderbouw

Staal & Roeland

Geeft u beeldende vakken in de onderbouw? Dan is deze workshop iets voor u! Hoe leert u uw leerlingen alvast over kunstbeschouwelijke begrippen zonder dat dat teveel tijd kost? En hoe koppelt u de begrippen op een handige manier aan praktijkopdrachten? In deze workshop maakt u kennis met onze nieuwe methode EXPO begrippen beeldende vakken voor de onderbouw van vmbo, havo en vwo. Daarnaast geven de makers van de methode u tips uit de praktijk.

Examenvoorbereiding beeldende vakken vmbo

Staal & Roeland

Voor het examen beeldende vakken moeten leerlingen veel begrippen kennen en de voorstelling en vormgeving van allerlei soorten kunstwerken kunnen beschrijven. Hoe zorgt u dat uw leerlingen in  de loop van leerjaar 3 en 4 worden klaargestoomd voor het centraal schriftelijk én het praktisch examen? En hoe kunt u uw leerlingen voorbereiden op het jaarlijkse examenthema? Aan de hand van de methode EXPO vmbo bovenbouw en tips uit de praktijk ontdekt u hoe u uw programma zo vormgeeft dat uw leerlingen er helemaal klaar voor zijn!

Examenvoorbereiding Kunst Algemeen

Staal & Roeland

Het examen Kunst Algemeen staat bekend als een pittig examen. Leerlingen moeten kennis hebben van kunsthistorische context en allerlei stijlen en stromingen uit de kunstgeschiedenis. Daarnaast moeten ze kunstbeschouwelijke begrippen kunnen gebruiken om kunstwerken uit verschillende disciplines te beschrijven. Het examen doet op allerlei manieren een beroep op deze kennis en vaardigheden. Hoe bereidt u uw leerlingen hierop voor? Aan de hand van handige hulpmiddelen bij de methode Bespiegeling en tips uit de praktijk ontdekt u hoe u ons materiaal optimaal kunt inzetten in de aanloop naar het examen.

Inzet digitale licenties bij de Kunstmethoden

Antoinette van Duijn – Staal & Roeland

Bij al onze kunstmethoden bieden wij leerlinglicenties aan. De licenties geven toegang tot videofragmenten bij opdrachten, uitlegvideo’s en drills, waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken. Handig inzetten van de licenties levert u tijdwinst op in de klas. Maar wist u dat u de licenties ook kunt gebruiken voor differentiatie in tempo, flipping the classroom en formatieve evaluatie? En dat u leerdoelen kunt stellen en de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van uw leerlingen kunt volgen? In deze workshop leert u hoe u de licenties optimaal gebruikt en laat aansluiten bij wat bij uw school en uw leerlingen past.

Rondleidingen

Rondleiding Kunst Algemeen / topstukken uit de collectie

Het Van Abbemuseum is het enige museum in Nederland dat zich uitsluitend concentreert op moderne en hedendaagse beeldende kunst van de 20ste en 21ste eeuw. De collectie sluit perfect aan op de onderwerpen Cultuur van het moderne en Massacultuur vanaf 1950, die in elk examen Kunst Algemeen terugkomen. Het museum beschikt over de grootste El Lissitzky verzameling buiten Rusland. Daarnaast bezit het museum kunstwerken van onder meer Picasso, Chagall, Beuys, Dumas, Appel en Daniëls. We nemen u mee naar de topstukken uit de collectie en laten u ook kennismaken met andere kunstwerken in de tijdelijke tentoonstellingen. Deze rondleiding is geschikt voor docenten Kunst Algemeen, maar zeker ook voor iedereen die meer wil weten over de collectie van het Van Abbemuseum.

 

Examenrondleiding beeldende vakken vmbo

Over het thema Tijd kun je lang filosoferen, want wat is tijd precies? In het Van Abbemuseum kunnen leerlingen oefenen met het thema tijd in de collectiepresentatie. In de Henri van Abbe zaal kun je bijvoorbeeld terug naar het museum in 1936. Hoe zag een museumzaal er toen uit, hoe klonk de muziek en wat voor kunst was er te zien? In het werk ‘..en wij ..wie zijn wij..?’ van Toos Nijssen zitten mensen tien minuten in stilte voor de camera. Je ziet wat tijd met hun houding, gezicht en gedrag doet. Deze rondleiding geeft u inspiratie om met uw leerlingen met het thema Tijd aan de slag te gaan.

 

Examenrondleiding beeldende vakken havo/vwo

In 2020 is het examenthema voor havo De verruimde blik. Dit brede examenthema wordt levendig en bespreekbaar met een speciale examenrondleiding. In het Van Abbemuseum kunnen leerlingen ontdekken hoe kunstenaars hun blik verruimen. Bij het werk ‘Landschap’ van Jan Sluijters zie je hoe hij door middel van kleur, compositie en schilderstijl zijn blik verruimt. Nathan Coley daagt je met zijn werk A place beyond belief uit om verder te kijken dan de werkelijkheid die je in eerste instantie ziet. Wat is de rol van kunst? En hoe ervaar je kunst als je zelf uitgedaagd wordt om je blik te verruimen?
Voor vwo is het thema opnieuw Voorbeeldig. Wat gebeurt er met de waarde van een Mondriaan als er een levensechte kopie naast hangt? En hoe gebruikt Iris Kensmil Marcus Garvey, een belangrijke voorvechter van gelijke rechten voor Afro-Amerikanen in de VS als voorbeeld in haar werk? Deze en andere voorbeelden binnen collectiepresentatie maken leerlingen wegwijs in de eindexamenstof. In deze rondleiding ervaart u wat het Van Abbemuseum uw leerlingen te bieden heeft als voorbereiding op het examen in de beeldende vakken (‘oude stijl’).